Káva: aktivuje pamäť pri učení, prináša pocity potešenia

Autorom článku je Adriana Blahová z workshop.sk - slovenskej vzdelávacej platformy, ktorá poskytuje online školenia a kurzy.

 

Ráno, po obede, na porade, pred tréningom, počas mítingu, na teambuildingu, pohovore, počas školenia, kurzu angličtiny, aj pre potešenie. Spolu s pivom a čajom patrí káva k najobľúbenejším nápojom na svete. Denne sa jej vypije viac ako 400 miliárd šálok.

Našinec skonzumoval minulý rok 2,8 kg kávy. Viete, ako pitie kofeínu pôsobí na našu pamäť a schopnosť učiť sa a prečo ráno čo ráno siahame po šálke tohto čierneho moku?

Kofeín vplýva na chemické procesy v mozgu, a to konkrétne na 2 hlavné receptory (senzitívne neuróny) adenozín a dopamín. Adenozín sa viaže na receptory adenozínu a spomaľuje tak činnosť nervových buniek, čo vnímame ako ospalosť.

Nervová bunka identifikuje kofeín podobne ako adenozín, až na to, že nespomaľuje jej činnosť, ale zvyšuje. Rovnako sťahuje cievy a navodzuje pocit pohotovosti a aktivity v hypofýze.

Následne mozog uvoľňuje hormóny, ktoré stimulujú produkciu adrenalínu a okrem iného zvyšuje hladinu cukru v krvi, čo spôsobuje prílev energie.

idealny cas na kavu

Vďaka dopamínu naše srdce každé ráno piští po šálke horúceho espressa. Tento neurotransmiter vyvoláva v mozgu pocity potešenia. Kofeín zvyšuje jeho hladinu v tele a práve kvôli tomuto dobrému pocitu siahame po šálke kávy znovu a znovu.

Neviete sa sústrediť? Skúste kofeín!

Počas štúdia a prijímania nových informácií nám vie byť kofeín nápomocný fyzicky aj mentálne. Zvyšuje vytrvalosť pri výkone, pretože pomáha svalom pri spaľovaní tukov a ich premene na energiu.

Zlepšuje sústredenosť. Našu myseľ atakujú za minútu desiatky podnetov. Kofeín za vás nové poznatky neprijme, ale zlepší schopnosť mozgu sústrediť sa. V miernych dávkach pôsobí ako prírodný stimulant.

Zvyšuje našu bdelosť. Tiež padne vhod, ak si dáme pauzu po 3-hodinovom štúdiu. Coffee break nám zlepší náladu a odvedie našu myseľ na niekoľko minút od celodennej koncentrácie na jednotnú tému. Jednoducho reset, ktorý dobre chutí!

Ako stimuluje pamäť?

Ak si pred čítaním alebo písaním poznámok počas školenia, workshopu či kurzu dáte šálku kávy, budete pohotovejší a pozornejší. Štúdia z John Hopkins University dokázala, že kofeín zlepšuje krátkodobú pamäť a ak prijmete 200 mg kofeínu pred štúdiom, ste schopní uchovať si naučené informácie viac ako 24 hodín.

Rozlišujeme krátkodobú a dlhodobú pamäť. Dlhodobá pamäť je zodpovedná za ukladanie významov, súvislostí, osobných udalostí a vzťahov podľa časovej postupnosti a na dlhšie obdobie, zatiaľ čo krátkodobá sa aktivuje pri učení nového materiálu. Kofeín obsiahnutý v káve podporuje bdelosť a zvyšuje schopnosť krátkodobej pamäte človeka, aby mohol ľahšie nasať nové informácie.

Nasávajte kávu aj informácie s ľahkosťou

Treba však spomenúť, že čím častejšie kofeín konzumujete, tým menší efekt na vás bude mať. Nie je návykový. Telo si zvyká na signály, ktoré vysiela mozgu a iným častiam tela, čím sa znižuje pozitívny efekt kofeínu.

Podľa expertov by denná dávka nemala prekročiť 400 mg. Preto nestrieľajte do prázdna. Naozaj kvalitná káva výbornej chuti a kvality vám vynahradí 7 šálok kávy slabšej akosti.